Sunday Reflections


28th Sunday in OT year B LA, October 13th/14th 2018

posted Oct 13, 2018, 4:09 PM by St Sebastian Catholic Parish

28th Sunday in OT   year B

LA, October 13th/14th 2018

1st Reading: from the Book of Wisdom7:7-11

Psalm : 90:12-13,14-15,16-17

2º Reading: from the letter to the Hebrews 4:12-13

Gospel: Saint Mark 10:17-30 or 17-27

The Liturgy tells us about Wisdom, wealth and the Word of God.

The story of the young rich man of the Gospel is well known to Christians and we often use it to say that for the rich people it is difficult to follow Christ.

But in that parable, we can also discover the place of Wisdom in our lives, the dangers of riches and the light of the Word of God.

The wisdom.

We all need the wisdom, the discernment, to decide what is beautiful, what is good and what is necessary for our lives and for our happiness.

The rich young man of the Gospel had wisdom. He was looking for true happiness. He respected the commandments and wanted to grow a little more in his proximity to God. Then he asked Jesus for the path he must follow to reach the Kingdom of God. Jesus told him that he must leave everything and follow him.

He was very rich and when Jesus invited him to sell his goods to share with the poor, he became sad and left.

The wealth.

Material goods are necessary and God places them in our hands so that we can take advantage of them. But wealth becomes a danger to our lives when it becomes the first concern and the reason for living. Wealth is good when we know how to share it with others and to use it for the common good. It is a means in our lives and not the end of our existence. We can’t forget that no one has left the earth with the riches that he had here below.

If wealth prevents us from living in harmony with our brothers and sisters and if wealth is an obstacle to following Christ, then we are becoming slaves of it. We must awaken before we are completely separated from Christ.

The Word of God is like a double-edged sword, says St. Paul. It is always present in our hearts in every situation and has the light and strength so that we can use wisdom and discernment to choose the path that leads us to Jesus and brings us closer to our brothers and sisters.

There is no better adviser to help us find a solution to our doubts and questions. There is no better weapon to help us fight the enemies of peace, justice and love. There is no better way to walk towards happiness than the Word of God.

In this week, let's try to read the Word of God to use the Wisdom that dwells in our hearts to discover the use we should make of our riches.

 Amen.

Fr. Germán

28º Domingo del tiempo de la Iglesia 

Año Litúrgico B LA, 14 de octubre del 2018

1ª lectura: del libro de la Sabiduría 7,7-11

Salmo: 89,12-13.14-15.16-17

2ª lectura: de la carta a los Hebreos 4,12-13

Evangelio: de San Marcos 10,17-30 o 17-27

La liturgia de hoy nos habla de la Sabiduría, de la riqueza y de la Palabra de Dios.

La historia del joven hombre rico en el Evangelio, es bastante conocida entre los cristianos, frecuentemente la utilizamos para decir, que para los ricos es difícil seguir a Cristo.

Pero en esa parábola, podemos descubrir también el lugar de la Sabiduría en nuestra vida, los peligros de la riqueza y la luz de la Palabra de Dios.

La Sabiduría.

Todos necesitamos de la sabiduría, del discernimiento para decidir lo que es bello, bueno y necesario para nuestra vida y nuestra felicidad.

El joven rico del Evangelio tenía sabiduría. Buscaba la verdadera felicidad. Respetaba los mandamientos y quería crecer un poco más en su proximidad con Dios. Entonces, le pregunta a Jesús por el camino que debe seguir, para alcanzar el Reino de Dios. Jesús le dice que debe desprenderse de todo y seguirlo.

Era muy rico y cuando Jesús lo invita a vender sus bienes para compartirlos con los pobres, se entristece y se va.

La Riqueza.

Los  bienes materiales son necesarios, Dios los puso en nuestras manos para que aprovecháramos de ellos. Pero la riqueza se transforma en un peligro para nuestra vida, cuando se convierte en la primera preocupación y en la razón de nuestra vida.

La riqueza es buena cuando sabemos desprendernos de ella, para compartirla con los demás y utilizarla siempre para el bien común. Es un medio en nuestra vida, no el fin de nuestra existencia. No podemos olvidar que nunca, alguien se fue de la tierra, con las riquezas que tenía aquí.

Si la riqueza nos impide vivir en harmonía con nuestros hermanos y hermanas, si es un obstáculo para seguir a Cristo, entonces estamos convirtiéndonos en esclavos de ella. Debemos despertar antes de que nos encontremos completamente separados de Cristo.

La Palabra de Dios es como una espada de doble filo nos dice San Pablo. Siempre está presente en nuestro corazón, en toda situación y posee la luz y la fuerza para que podamos utilizar la sabiduría y el discernimiento, para escoger el camino que nos conduce hacia Jesús y nos acerca a nuestros hermanos y hermanas.

No hay mejor consejero para ayudarnos a encontrar una solución a nuestras dudas e interrogaciones. No hay mejor arma para ayudarnos a combatir los enemigos de la paz, de la justicia y del amor. No hay mejor camino para caminar hacia la felicidad que la Palabra de Dios.   

En esta semana, tratemos de leer la Palabra de Dios, para utilizar la Sabiduría que habita en nuestro corazón y descubrir el uso que debemos hacer de nuestras riquezas.

 Amén  P. Germán

27th Sunday of the Church Time B Los Angeles, October 6th /7th , 2018

posted Oct 5, 2018, 6:31 PM by St Sebastian Catholic Parish

27th Sunday of the Church 

Time B

Los Angeles, October 6th /7th , 2018

1st Reading: from the Book of Genesis 2,18-24

Psalm : 127(128)1-2.3.4-5.6

2º Reading:  from the letter to the Hebrews 2,9-11

Gospel: Saint Mark 10,2-16 or 2-12

Today's liturgy invites us to talk about the family.

Let us take a few moments to talk about the family according to the design of God and of the family in today's society.

The family according to the design of God. The first reading reminds us of the text of Genesis in which, through love, God creates man and woman to be the administrators of creation and collaborators in his project. He creates them man and woman, two different people who share the same dignity, made of the same flesh but with very different physical and psychological characteristics.

Man and woman were created by God to be complementary and not to live in rivalry.

God gives them the power to multiply to create families who inhabit the earth, who enjoy creation, protect it, love it and embellish it.

In God's plan, man and woman must leave their fathers and mothers to be parents themselves. In love for one another, they are called by God to form a family and to continue the project of creation that He shares with us.

This text is frequently chosen by couples who wish to receive the sacrament of marriage.

The Church blesses those couples who for love agree to live the project that God proposes to them, commit themselves to leave their parents to form a new family and always seek with their partners the best way to be co-creators with God and administrators of Creation.

The complementarity lived every day, the respect for the other and the shared responsibility of building a better world for all help the couple develop their love for each other and lead them to the happiness of seeing a stable family.

The family in today's society. We are all witnesses of the crisis that the family experiences in the society of our time. We all know families that have been formed with criteria and characteristics that are very different from the criteria and characteristics of the traditional family. We have not been put in charge of judging anyone.

We want to simply remember that in God's plan there should be love for one another, respect for the dignity of the other, the desire to participate with God in procreation and the commitment to work as a couple in the administration of creation.

The family is indispensable in today's and tomorrow's society. Pope Francis says in the Apostolic Exhortation on love in the family, "Amoris Laetitia-The Joy of Love": "The family is the first school of human values, where we learn the wise use of freedom." AL 274

Without the family, society loses the school that teaches us to love freely as God loves us.

Amen.

   Fr. Germán

27º Domingo de la Iglesia

Año Litúrgico B

Los Ángeles, 7 de octubre del 2018

1ª lectura: del Libro del Génesis 2,18-24

Salmo : 127(128) 1-2.3.4-5.6

2ª lectura: la carta a los Hebreos 2,9-11

Evangelio: de San Marcos 10,2-16 o 2-12

La liturgia de hoy nos invita a hablar sobre la familia.

Tomemos algunos instantes para hablar de la familia, según el designio de Dios y sobre la familia en la sociedad de hoy.

La familia según el designio de Dios. La primera lectura nos recuerda el texto del Génesis en el cual, por Amor, Dios crea al hombre y a la mujer, para que sean los administradores de la creación y colaboradores en su proyecto. Los crea hombre y mujer. Dos personas diferentes que comparten la misma dignidad. Dos seres de la misma carne con características físicas y sicológicas bien diferentes.

El hombre y la mujer fueron creados por Dios, para ser complementarios y no para vivir en rivalidad.

Dios les da el poder de multiplicarse, para crear familias que habiten la tierra, que disfruten de la creación, la protejan, la amen y la embellezcan.  

En el proyecto de Dios, el hombre y la mujer deben dejar su padre y su madre, para ser ellos mismos padres. En el amor de uno por el otro, están llamados por Dios, a formar una familia y continuar el proyecto de creación, que comparte con nosotros.

Este texto es frecuentemente escogido por las parejas que desean recibir el sacramento del matrimonio.

La Iglesia, bendice a esas parejas que por amor, aceptan vivir el proyecto que Dios nos propone, se comprometen a dejar a sus padres para formar una nueva familia y a buscar siempre con su compañero(a), el mejor camino para ser co-creadores con Dios y administradores de la creación.

La complementariedad vivida todos los días, el respeto del otro y la responsabilidad compartida para construir un mundo mejor para todos, ayuda a la pareja a desarrollar el amor de uno por el otro y los conduce hacia la felicidad de ver una familia estable.  

La familia en la sociedad de hoy. Todos somos testigos de la crisis que vive la familia en la sociedad de nuestra época. Todos conocemos familias, que se han formado con criterios y características bien diferentes de los criterios y características de la familia tradicional. No hemos sido encargados de juzgar a nadie.

Queremos simplemente recordar que en el proyecto de Dios, existe el amor de uno por el otro. El respeto de la dignidad del otro. El deseo de participar con Dios en la procreación y el compromiso de trabajar en pareja, en la administración de la creación.

La familia es indispensable en la sociedad de hoy y de mañana. El Papa Francisco dice en la Exhortación apostólica sobre el amor en la familia, “Amoris Laetitia-La alegría del amor”: “La familia es la primera escuela de los valores humanos, en la que se aprende el buen uso de la libertad.” AL 274 

Sin la familia, la sociedad pierde la escuela que nos enseña a amar gratuitamente, como Dios nos ama.   Amen     P. Germán

26th Sunday in OT B Los Angeles, September 29th/30th, 2018

posted Sep 29, 2018, 3:48 PM by St Sebastian Catholic Parish

26th Sunday in Ordinary time

year B

Los Angeles, September 29th/30th, 2018

1st Reading: from the Book of Numbers 11:25-29

Psalm : 19:8,10,12-13,14

2º Reading: from the letter of St James 5:1-6

Gospel: Saint Mark 9:38-43,45,47-48

 

From today's liturgy I would like to stress the following affirmation of his followers by Jesus: "Whoever is not against us is with us".

From that sentence we can take two questions to guide this week's reflection.

1.- Are we with Jesus?

2.- Who is with us?

1.- Are we with Jesus?

We have been baptized and we participate in the Eucharist. A priori, we are with Jesus, but baptism and mass are not enough to determine that we are true disciples of Christ. To belong to Christ, a commitment is necessary. The true disciples of Christ are those who fight for justice and those who work for unity, for reconciliation, for peace in the family, in the community and in society. The disciples of Christ are men and women who always seek to help others, to welcome people who are alone, to visit the sick and to do good everywhere.

If we are with Jesus we can move on to the second question of our reflection.

2.-Who is with us?

Christianity is a religion that has always valued the community. Jesus began his mission on earth with the help of a small community of disciples. The development of faith happens when communities come together to pray, to feed on the Word of God and the sacraments and to organize themselves in the service of the neediest.

The parish community, the Church, the prayer groups, the associations, the people who come together to fight for a humanitarian or spiritual ideal, all those who come together to share their talents and riches to build a better world, all those people are with us.

Selfishness or envy have no place in Christianity. We must seek others, discover the good activities around us and support them with our commitment, our prayer and our financial participation.

There are many good ideas around us. There are many groups in the parish, in society and in the world that are looking for volunteers to work for the good of others.

The liturgy and the Church invite us today to commit ourselves with all men and women of good will in the building of a better world.

Amen.

Fr. Germán

26º Domingo del Tiempo de la Iglesia 

Año Litúrgico B

Los Ángeles, el 30 de septiembre del 2018

1ª lectura: del libro de los Números 11,25-29

Salmo: 18, 8.10.12-13.148

2ª lectura: carta de Santiago 5,1-6

Evangelio: de San Marcos 9, 38-43.45.47-48

De la liturgia de hoy, quisiera retener la siguiente afirmación de Jesús: “Todo aquel que no está en contra de nosotros está con nosotros”.

De esa frase podemos sacar dos preguntas para guiar la reflexión de esta semana.

1.- ¿Estamos con Jesús?

2.- ¿Quién está con nosotros?

1.- ¿Estamos con Jesús?

Hemos sido bautizados y participamos en la Eucaristía. A priori, estamos con Jesús. Pero el bautismo y la misa no son suficientes para determinar que seamos verdaderos discípulos de Cristo. Para pertenecer a Cristo es necesario un compromiso. Los verdaderos discípulos de Cristo son aquellos que luchan por la justicia. Aquellos que trabajan por la unidad, por la reconciliación, por la paz en la familia, en la comunidad y en la sociedad. Los discípulos de Cristo son hombres y mujeres que buscan siempre, ayudar a los demás, socorrer a personas solas, visitar enfermos, hacer el bien en todas partes.

Si estamos con Jesús, podemos pasar a la segunda interrogación de nuestra reflexión.

2.-¿Quién está con nosotros?

El cristianismo es una religión que siempre ha puesto en valor la comunidad. Jesús empezó su misión en la tierra con la ayuda de una pequeña comunidad de discípulos. El desarrollo de la fe se hace en la historia, gracias a las comunidades que se reúnen para orar, para alimentarse de la Palabra de Dios y de los sacramentos. Y para organizarse en el servicio de los más necesitados.

La comunidad parroquial, la Iglesia, los grupos de oración, las asociaciones, las personas que se reúnen para luchar por un ideal humanitario o espiritual, todos aquellos que se reúnen para poner en común sus talentos y sus riquezas para construir un mundo mejor, todas esas personas están con nosotros.

El egoísmo o la envidia, no tienen lugar en el cristianismo. Debemos buscar a los demás, descubrir las buenas actividades alrededor de nosotros para apoyar con nuestro compromiso, con nuestra oración y con nuestra participación económica.

Hay muchas buenas ideas alrededor de nosotros. Hay muchos grupos en la parroquia, en la sociedad y en el mundo, que buscan voluntarios para trabajar por el bien de los demás.

La liturgia y la Iglesia nos invitan hoy a comprometernos con todos los hombres y mujeres de buena voluntad en la construcción de un mundo mejor.    Amen. P. Germán

24th Sunday in OT year B Los Angeles, September 15th /16th, 2018

posted Sep 12, 2018, 6:39 PM by St Sebastian Catholic Parish

24th Sunday in Ordinary time

year B

Los Angeles, September 15th  /16th, 2018

1st Reading: from the Book of Isaiah 50,4c-9a

Psalm : 114 (115)1-2.3-4.5-6.8-9

2º Reading: from the letter of St James 2,14-18

Gospel: Saint Mark 8,27-35

 

The question of Jesus to his disciples: Who am I for you? and the affirmation of Saint James in his letter can nourish our reflection during this week and for a long time: "Show me your faith without works and I will show you the faith with my works.

Who is Christ for me? and by what works do I demonstrate that I am a disciple of Christ?

Every Christian must answer these two questions to discover the beauty of faith and the importance of living what we believe in all our relationships.

Jesus is a man in the story, but yet he is different from all people in the story because he is always alive by our side.

Science can tell us many things about the personality of Jesus and about all the things he did in Palestine when he was on earth. But only faith can help us to have an honest, sincere and happy relationship with that man of the story who died in Jerusalem and who three days later returned to earth to live in the hearts of those who believe in Him and are baptized in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit.

For me, Jesus is the presence of God in the world. He is my brother, my counselor and my advocate.

The second question of today's liturgy: by what works do I demonstrate that I am a disciple of Christ? is an outcome of the first response.

If we have an intimate, honest and sincere relationship with Jesus, our words and actions will be similar to the words that Jesus pronounced during his life and to the acts he performs in our midst.

Every time we work for justice and we reject violence we are showing our faith. When we share time, talents and money with those who need it, we are telling the whole world that we are disciples of Christ and that we believe in universal brotherhood.

Faith is dead if it is not visible. I am sure that this week we will try to manifest our faith. If we allow the Spirit of God to act in our hearts, we will know Jesus better and we will act as his disciples in the world.

Amen.

Fr. Germán

24º Domingo del Tiempo de la Iglesia 

Año Litúrgico B

Los Ángeles, el 16 de septiembre del 2018

1ª lectura: del libro de Isaías 50,4c-9a

Salmo: 114 (115)1-2.3-4.5-6.8-9

2ª lectura: carta de Santiago 2,14-18

Evangelio: de San Marcos 8,27-35

 

La pregunta de Jesús a sus discípulos: Para Ustedes, ¿Quién soy yo? y la afirmación de Santiago en su carta: “Muéstrame tu fe sin obras y yo te mostraré con mis obras la fe” pueden alimentar nuestra reflexión durante esta semana y por mucho tiempo.

¿Quién es Cristo para mí? y  ¿Por medio de cuáles obras demuestro que soy discípulo de Cristo?

Todo cristiano debe responder a esas dos preguntas, para descubrir la belleza de la fe y la importancia de vivir lo que creemos, en todas nuestras relaciones.

Jesús es un personaje de la historia, pero es diferente de todos los personajes de la historia, por el hecho de estar siempre vivo a nuestro lado.

La ciencia puede decirnos muchas cosas sobre la personalidad de Jesús, sobre todas las cosas que hizo en Palestina, cuando estuvo en la tierra. Pero la fe por sí sola, puede ayudarnos a vivir una relación honesta, alegre y sincera con ese personaje de la historia, que murió en Jerusalén y que tres días después regresó a la tierra, para vivir en el corazón de quienes creen en Él y se hacen bautizar en el nombre del Padre y del Hijo y del Espíritu Santo.

Para mí, Jesús es la presencia de Dios en el mundo. Es mi hermano, mi consejero y mi defensor.

La segunda pregunta de la liturgia de hoy: ¿por medio de cuáles obras demuestro que soy discípulo de Cristo? es una consecuencia de la primera respuesta.

Si tenemos una relación íntima, honesta y sincera con Jesús, nuestras palabras y actos serán similares a las palabras que Jesús pronunció durante su vida y a los actos que realiza en medio de nosotros.

Cada vez que trabajamos por la justicia y rechazamos la violencia, estamos mostrando nuestra fe.

Cuando compartimos tiempo, talentos y dinero con aquellos que lo necesitan, estamos diciéndole al mundo entero, que somos discípulos de Cristo. Que creemos en la fraternidad universal.

La fe está muerta si no es visible. Estoy seguro de que esta semana haremos resucitar nuestra fe. Si permitimos al Espíritu de Dios actuar en nuestro corazón, conoceremos mejor a Jesús y actuaremos en el mundo como sus discípulos.

Amen

 P. Germán

23rd Sunday in Ordinary time B Los Angeles, September 8th/9th, 2018

posted Sep 8, 2018, 9:54 AM by St Sebastian Catholic Parish

23rd  Sunday in Ordinary time

year B

Los Angeles, September 8th/9th, 2018

1st Reading: from the Book of Isaiah 35:4-7a

Psalm : 145(146)7,8-9,9-10

2º Reading: from the letter of St James 2,1-5

Gospel: Saint Mark 7,31-37

The message of today’s liturgy is summarized in the word: Ephphatha! Open up!

The Word of God invites us to open our ears and mouth.

We live in a society that pushes us to close our ears and our mouths living as if we were deaf to the Word of God and as if we were dumb at the announcement of the wonders of God in creation.

Today we must ask Jesus, in this Eucharist, for his help by opening our ears and mouth to live as children of God who listen to the voice of the Lord and announce the Good News.

Open our ears:

I'm sure we all need a doctor to open our ears. Jesus has opened the ears of many who were with him. Let us ask him to help us open our ears to hear the voice of God who speaks to us every day. In the morning when we get up, the Lord tells us: I love you and I will be with you all day long. At midday, when we are agitated by work and confused by problems, the Lord tells us: remain in peace, I am with you, the light and the strength of the Holy Spirit accompany you in every situation. In the afternoon when we return home, God reminds us that the family is waiting to offer us affection and to receive a little love. God always speaks to us and many times we do not listen to him. Open our ears, Lord.

Open mouth:

I'm sure we all need a good doctor to unleash the tongue.

We feel ashamed or shy or we are afraid of bothering others. That is why we do not speak, saying that creation is beautiful, that we are happy to have a family that loves us, that we are proud of having friends who are faithful and who can count on us as well as we count on them. Our tongue needs to be unleashed to always and everywhere announce the Good News. We live in a beautiful world, we feel happy because God lives in our world and has entrusted us with creation to share it with others. We live in peace because we have a heart capable of loving and letting ourselves be loved.

Open our mouths, Lord, to announce the Good News.

Let us pray in this Eucharist that Jesus, who is a good doctor, will help us to open our ears to hear his Word and to open our mouths to announce to the world the joy of the Gospel.

Amen.

Fr. Germán


23º Domingo del tiempo de la Iglesia 

Año Litúrgico B

Los Ángeles, el 9 de septiembre del 2018

1ª lectura: del libro de Isaías 35,4-7a

Salmo: 145(146)7.8-9.9-10

2ª lectura: carta de Santiago 2,1-5

Evangelio: de San Marcos 7,31-37

El mensaje de la liturgia se recapitula en la palabra: ¡Effetá! ¡Ábrete!

La Palabra de Dios nos invita a abrir los oídos y la boca.

Vivimos en una sociedad que nos empuja  a cerrar los oídos y la boca para vivir como si estuviésemos sordos a la Palabra de Dios y  mudos al anuncio de las maravillas de Dios en la creación.

Hoy debemos pedir a Jesús, en esta Eucaristía, su ayuda para abrir los oídos y la boca para vivir como hijos de Dios, escuchando la voz del Señor y anunciando la Buena Nueva.

Abrir los oídos:

Estoy seguro que todos necesitamos de un médico para abrir nuestros oídos. Jesús ha abierto los oídos, de muchos de los que lo frecuentaban. Pidámosle que nos ayude a abrir nuestros oídos, para escuchar la voz de Dios que nos habla todos los días. En la mañana cuando nos levantamos, el Señor nos dice: Te amo y estaré contigo todo el día. Al medio-día, cuando estamos cansados por el trabajo y confundidos por los problemas, el Señor nos dice: Permanece en paz. Estoy contigo, la luz y la fuerza del Espíritu Santo te acompañan en toda situación. En la tarde cuando regresamos al hogar, Dios nos recuerda que la familia nos espera, para ofrecernos y recibir un poco de amor. Dios nos habla siempre y muchas veces no lo escuchamos. Abre nuestros oídos Señor.

Abrir la boca:

Estoy seguro que todos necesitamos de un buen médico para desatar la lengua.

Sentimos vergüenza, timidez o miedo de molestar a los demás. Por eso no hablamos para expresar que la creación es hermosa. Que estamos felices de tener una familia que nos ama. Que nos sentimos orgullosos de tener amigos que son fieles y que pueden contar con nosotros, como también nosotros contamos con ellos. Nuestra lengua necesita desatarse para anunciar siempre y en todas partes la Buena Nueva. Vivimos en un mundo hermoso, nos sentimos felices porque Dios habita en nuestra tierra y nos ha confiado la creación, para compartirla con los demás. Vivimos en paz porque tenemos un corazón capaz de amar y de dejarse amar.

Abre Señor nuestra boca para anunciar la Buena Nueva.

Oremos en esta Eucaristía para que Jesús, que es un buen médico, nos ayude a abrir los oídos para escuchar su Palabra y la boca para anunciar al mundo la alegría del Evangelio.

Amén.

P. Germán

22nd Sunday in OT year B Los Angeles, September 1st /2nd, 2018

posted Aug 29, 2018, 10:35 AM by St Sebastian Catholic Parish

22nd Sunday in Ordinary time

year B

Los Angeles, September 1st /2nd, 2018

1st Reading: from the Book of Deuteronomy 4,1-2,6-8

Psalm : 15:2-3,3-4,4-5

2º Reading: from the letter of St James 1:17-18,21b-22,27

Gospel: Saint Mark 7,1-8,14-15,21-23

 

In the Gospel, there are several episodes in which the evangelists speak of the difficulties that Jesus had with the scribes and Pharisees of his time.

Many times Jesus got angry with them and often reproached them for their hypocrisy, superficiality and falsehood.

The scribes and Pharisees believed themselves superior to others, criticizing and judging those who did not act as they believed they should act.

They condemned and accused others without realizing that they were not better than others and that they were often worse than people whom they criticized or judged.

Jesus reminds us today that one of the greatest evils that destroys our relationships is the practice we have of condemning, judging and criticizing others.

Jesus invites us to welcome others without judging them, without criticizing them and above all without condemning them. We must always seek to understand others and above all avoid the comments that destroy the reputation of our brothers and sisters.

One day a person went to confession to Saint Francis of Sales because he had criticized a friend and a few days later he had discovered that his criticism was based on a lie. It was gossip.

Saint Francis gave him the penance of bringing him a chicken, plucking it on the road and leaving the feathers on the way.

A few days later the penitent returned with the hen completely plucked and Saint Francis told him: now go back to your house and collect all the feathers that you removed from the hen.

The person said that was impossible because the wind had scattered the feathers.

Saint Francis told him that what happened with the feathers is the same thing that happens when we talk badly about someone. The rumor is scattered like feathers because of the wind and then it is impossible to repair the evil we did to the person we criticized.

To criticize someone unjustly, to participate in conversations in which someone's reputation is destroyed or to judge and to condemn others are the behaviors of the Scribes and Pharisees that we should avoid.

It is very pleasant to discuss with people who always speak well of others. It is very unpleasant to find yourself in a conversation in which you delight in describing the faults or mistakes of others.

Let us always try to avoid the pharisaical criticisms, to have positive conversations and always use pleasant words to talk about our brothers and sisters.

Let us always be artisans of peace and workers of reconciliation.

Amen.  

Fr. Germán

22º Domingo del tiempo de la Iglesia 

Año Litúrgico B

Los Ángeles, el 2 de septiembre del 2018

1ª lectura: del libro del Deuteronomio 4,1-2.6-8

Salmo: 14(15)2-3.3-4.4-5

2ª lectura: carta de Santiago 1,17-18.21b-22.27

Evangelio: de San Marco 7,1-8.14-15.21-23

 

En el Evangelio hay varios episodios en los cuales, los evangelistas hablan de las dificultades que Jesús tuvo con los escribas y fariseos de su época.

Muchas veces Jesús se enoja con ellos y frecuentemente, les reprocha su hipocresía, superficialidad y falsedad.

Los escribas y fariseos se creían superiores a los demás, criticaban y juzgaban, a quienes no actuaban como ellos creían que deberían actuar.

Condenaban y acusaban a los demás, sin darse cuenta que ellos no eran mejores que los demás y que frecuentemente, eran peores que las personas que criticaban o juzgaban.

Jesús nos recuerda hoy, que uno de los males más grandes que destruyen nuestras relaciones, es la costumbre que tenemos de condenar, juzgar y criticar a los demás.

Jesús nos invita a recibir a los demás sin juzgarlos, sin criticarlos y sobretodo sin condenarlos. Siempre debemos buscar comprender a los demás y sobretodo, evitar los comentarios que destruyen la reputación de nuestros hermanos y hermanas.

Cuentan que un día, una persona fue a confesarse con San Francisco de Sales, porque había criticado a uno de sus amigos y unos días después, descubrió que su crítica había estado fundada en una mentira. Se trataba de un chisme.

Como penitencia, San Francisco le pidió que le trajera una gallina, que la desplumara durante el camino y dejara las plumas en la ruta.

Algunos días después, el penitente regresó con la gallina completamente desplumada y San Francisco le dijo: Ahora regresa a tu casa y recoge todas las plumas que le quitaste a la gallina.

La persona dijo que eso era imposible, ya que el viento había dispersado las plumas.

San Francisco le dijo que lo que había sucedido con las plumas es lo mismo que sucede cuando hablamos mal de alguien. El rumor se dispersa como las plumas, a causa del viento, y luego es imposible reparar el mal que le hicimos a la persona que criticamos.

Habar mal de alguien, participar en las conversaciones en las cuales se destruye la reputación de alguien, criticar, juzgar o condenar a los demás, son los comportamientos de los escribas y fariseos de la época de Jesús que debemos evitar.

Es muy agradable platicar con personas que siempre hablan bien de los demás. Es muy desagradable encontrarse en una conversación, en la cual se complacen describiendo los defectos o los errores de los demás.

Tratemos siempre de evitar las críticas fariseas, para tener conversaciones positivas y utilicemos siempre palabras agradables, cuando hablemos de nuestros hermanos y hermanas.

Seamos siempre artesanos de paz y obreros de reconciliación.

Amén    

P. Germán

21st Sunday in Ordinary Time year B Los Angeles, August 25th – 26th, 2018

posted Aug 22, 2018, 11:19 AM by German Sanchez

21st Sunday in Ordinary Time

year B

Los Angeles, August 25th – 26th, 2018

1st Reading: from the Book of Joshua 24,1-2a,15-17,18b

Psalm : 34:2-3,16-17,18-19,20-21

2º Reading: from the letter of St Paul to the Ephesians 4:17,20-24

Gospel: Saint John 6,24-35

Atheism has almost completely disappeared from our society. Instead, polytheism is increasingly present in our world.

In the first reading the prophet Joshua asks a question that remains a current topic: “If it does not please you to serve the Lord, decide today whom you will serve…….. As for me and my household, we will serve the Lord.”

With the same intent, in today's Gospel Jesus poses this question to his disciples: “Do you also want to leave?

The liturgy of this Sunday invites us to make an important decision.

The Church invites us to choose between the Lord and the multitude of gods of modern society.

I'm sure that you and I have already decided to be with Jesus. We want to love and serve the only God, the God that Jesus revealed to us.

But we should be careful not to abandon the God of the Bible and become, unknowingly, polytheists, worshipers of the gods invented by society.

There are many things and features of society that can be very useful if we know how to use them. They can also become powerful and destructive gods if we are unable to control them.

I'm talking about money, work, alcohol, drugs, sex, TV, smartphones, social media such as Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Ask,... etc.

If you notice that anything in the world has become the primary concern of your life, then it is time to do something to come back to the true God.

I know some people who live only for money. Their work has become their god. Family, Church and even they themselves are only secondary to work and money.

I know children, youth, and adults who can’t live without their smartphones nearby. Sadly, the first and the last thing that they do every day is to check emails, Facebook messages, etc. Their gods are present during lunch, at school, at work, even while they sleep. They cannot sleep peacefully because even at rest they feel obligated to control whatever is happening in the media.

These people are unconsciously becoming polytheists. They are becoming slaves of the gods that society loves. They are leaving behind the one God who shows us the path to love, peace, justice, and happiness.

Probably you are thinking that these things happen to others but not in your life. You have decided to follow the Lord and to worship one God, the God of Jesus Christ. If so, it means that priorities in your life are prayer, commitment to the community which is the Body of Christ, and commitment to the world which is where God sends us to be his witnesses.

During this week let’s answer the question that Jesus asked to each one of his disciples: "Do you also want to leave?"

Amen.    Fr. Germán

21º Domingo del Tiempo de la Iglesia 

Año Litúrgico B

Los Ángeles, el 26 de agosto del 2018

1ª lectura: del libro de Josué 24,1-2a.15-17.18b

Salmo: 33(34) 2-3,16-17,18-19,20-21

2ª lectura: carta de San Pablo a los Efesios 5,21-32

Evangelio: de San Juan 6, 60-69

El ateísmo ya casi no existe en nuestra sociedad. En cambio, el politeísmo está cada día más presente en nuestro mundo.

La interpelación del profeta Josué en la primera lectura es un tema de actualidad: “Si no les agrada servir al Señor, digan aquí y ahora a quién quieren servir……..En cuanto a mí se refiere, mi familia y yo serviremos al Señor.”

La pregunta que Jesús hace a sus discípulos en el Evangelio de hoy, tiene el mismo sentido. “¿También ustedes quieren dejarme?.

La liturgia de este domingo nos invita a tomar una decisión importante.

La Iglesia nos invita a escoger entre el Señor y la multitud de dioses, que la sociedad actual nos propone.

Estoy seguro de que ustedes y yo, hemos ya decidido estar con Jesús. Deseamos amar y servir al único Dios, el Dios que Jesús nos reveló.

Pero, debemos tener cuidado de no alejarnos, o de abandonar al Dios de la Biblia para convertirnos, sin darnos cuenta, en politeístas, adoradores de esos dioses que la sociedad ha inventado.

Disponemos de elementos y medios que pueden ser de gran utilidad, si sabemos utilizarlos. Estos pueden también, transformarse en dioses muy poderosos y destructores, si no sabemos controlarlos.

Estoy hablando del dinero, del trabajo, del alcohol, de la droga, del sexo, de la televisión, del teléfono celular, de los medios sociales, Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Ask,… etc.

Si el trabajo, el dinero, el alcohol, la droga, el sexo, la televisión, el teléfono celular, los medios sociales, Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Ask, o cualquier otro objeto del mundo se han convertido en la primera preocupación de nuestra vida, es tiempo de reaccionar para regresar al verdadero Dios.

Conozco adultos que viven solamente por dinero. El trabajo se ha convertido en su dios. La familia, la Iglesia y ellos mismos, están después del trabajo y del dinero.

Conozco niños, jóvenes y adultos, que no pueden vivir, sin el teléfono celular a su lado. Es triste ver a personas, que lo primero y lo último que hacen en el día, es consultar sus emails, los mensajes en Facebook,….etc. Sus dioses están presenten durante la comida, en la escuela, en el trabajo, incluso durante la noche. No pueden dormir en paz porque se sienten obligados durante el sueño, a controlar lo que sucede en los medios de comunicación.

Sin darse cuenta, estas personas se están transformando en politeístas. Se están transformando en esclavos de esos dioses que la sociedad actual adora. Están abandonando al Único que nos enseña el camino del amor, de paz, de justicia, de felicidad.

Probablemente ustedes van a decir: yo sé que eso existe, pero no tiene que ver con mi vida. Yo decidí seguir al Señor y adoro un solo Dios, el Dios de Jesucristo. Si es así, eso quiere decir que las prioridades de nuestra vida son: la oración, el compromiso en la comunidad que es el Cuerpo de Cristo y el compromiso con el mundo, que es el lugar, en el cual, Dios nos ha enviado para dar testimonio.

En esta semana respondamos a la pregunta que Jesús hace a cada uno de sus discípulos: “¿También ustedes quieren dejarme?”

Amén      P. Germán

20th Sunday of the Church Time B Los Angeles, August 18th /19th, 2018

posted Aug 18, 2018, 1:03 PM by German Sanchez

20th Sunday of the Church

Time B

Los Angeles, August 18th /19th, 2018

1st Reading: from the Book of Proverbs 9,1-6

Psalm : 33(34)1-3.10-11.12-13.14-15

2º Reading: letter of  Saint Paul to the Ephesians 5,15-20

Gospel: Saint John 6,51-58

Today's liturgy speaks to us about the Eucharist.

The Mass or the Eucharist is invitation and communion.

Invitation:

The first characteristic of the Eucharist is that it is an invitation from God. All men and women of goodwill are invited to this supper. There are those who accept, others who reject and others who do not listen to the invitation. There are those who receive the invitation but believe that they do not have time to go to church one hour a week or that they do not need to feed their spiritual life with the Bread that is coming from heaven.

The invitation of God sometimes comes directly to our hearts. There are occasions in which we hear the voice of God that invites us to leave occupations or diversions and come to church. Sometimes the invitation comes to us through someone else. God counts on all Christians to invite those whom we know to come to church to meet God, to receive Jesus and to share a moment with the Christian community.

All the baptized are invited to go and invite all men and women who wish to meet God to this supper.

Every Sunday we should remember that God invites us and waits for an answer from us.

The Eucharist is communion.

The great mystery of the Eucharist is that of communion. For one hour, (my preaching is generally short to not spend an hour of celebration), we are in the church in communion with God and with men and women of all ages and from all countries. If we open our hearts, during the Eucharist, God speaks to us, he listens to us, he forgives us, he welcomes us, and he sends us. During the time of Mass we are in the hands of God. Every time we participate in the Eucharist, we are next to people we do not know but who are Christians, members of the Body of Christ, living stones of the Church, like us.

When we come to Mass we must prepare ourselves to welcome God and to welcome our brothers and sisters. We are together and we present to our Father the joys and sufferings of all of us, of our families and of the whole world. At Mass there should not be selfish thoughts. During the liturgy we prepare ourselves to come before the altar to receive the same Bread and the same Wine, to receive the same Body and the same Blood of Christ.

Communion is complete when we return home after the Mass and carry in our body the same Christ who wants us to share him with the people we are going to meet.

Every Sunday we have an invitation to enter into communion with God and with our Christian brothers and sisters and to go to the whole world to invite others to this supper by sharing with them the communion we have received here. Amen.

Fr. Germán

20º Domingo de la Iglesia

Año Litúrgico B

Los Ángeles, el 19 de agosto del 2018

1ª lectura: del Libro de los Proverbios 9,1-6

Salmo : 33(34) 1-3.10-11.12-13.14-15

2ª lectura: la carta de San Pablo a los Efesios 5,15-20

Evangelio: de San Juan 6,51-58

La liturgia de hoy nos habla de la Eucaristía.

La Misa o la Eucaristía es invitación y comunión.

Invitación:

La primera característica de la Eucaristía es de ser invitación de Dios. Todos los hombres y mujeres de buena voluntad están invitados a esta cena. Hay quienes aceptan, otros rechazan, otros no escucharon la invitación, otros recibieron la invitación, pero creen que no tienen tiempo para ir a la iglesia una hora por semana, o piensan que no necesitan alimentar su vida espiritual, con el Pan que viene del cielo.

La invitación de Dios nos llega a veces directamente a nuestro corazón. Hay ocasiones en las cuales escuchamos la voz de Dios, invitándonos a dejar las ocupaciones, o diversiones para venir a la iglesia. A veces la invitación nos llega por medio de alguien. Dios cuenta con todos los cristianos, para que invitemos a quienes conocemos a venir a la iglesia. Para encontrarse con Dios, para recibir a Jesús y compartir un momento con la comunidad cristiana.

Todos los bautizados están invitados, a ir al mundo entero, invitando a esta cena, a todos los hombres y mujeres que deseen encontrarse con Dios.

Todos los domingos, debemos recordar que Dios nos invita y espera una respuesta de parte nuestra.

La Eucaristía es comunión.

El gran misterio de la Eucaristía es la comunión. Durante una hora, (mi predicación es en general corta, para no pasar una hora de celebración), estamos en la iglesia en comunión con Dios y con hombres y mujeres de todas las edades y de todos los países. Si abrimos nuestro corazón, durante la Eucaristía, Dios nos habla, nos escucha, nos perdona, nos recibe y nos envía. Durante el tiempo de la misa, estamos en las Manos de Dios. Cada vez que participamos a la Eucaristía, estamos al lado de personas que no conocemos pero que son cristianas, miembros del Cuerpo de Cristo, piedras vivas de la Iglesia, como nosotros.

Cuando venimos a Misa, debemos prepararnos para recibir a Dios y para recibir a nuestros hermanos y hermanas. Estamos juntos y presentamos a Nuestro Padre las alegrías y los sufrimientos de todos nosotros, de nuestras familias y del mundo entero. En la Misa no debería haber pensamientos egoístas. Durante la liturgia, nos preparamos para venir frente al altar, al final de la misa, comulgar el mismo Pan y Vino, para recibir el mismo Cuerpo y la misma Sangre de Cristo.

La comunión es completa cuando regresamos a casa, después de Misa, todos llevamos en nuestro cuerpo, el mismo Cristo que desea que vayamos a compartirlo con las personas que encontremos.

Todos los domingos tenemos una invitación y todos los domingos entramos en comunión con Dios y con nuestros hermanos y hermanas cristianos, para ir al mundo entero invitando a los demás a esta cena y para compartir con ellos la comunión que hemos recibido aquí.

Amen

     P. Germán

18th Sunday in Ordinary time B Los Angeles, August 4th–5th, 2018

posted Aug 1, 2018, 6:20 PM by German Sanchez

18th Sunday in Ordinary time B

Los Angeles, August 4th–5th, 2018

                                                                1st Reading: from the Book of Exodus 16:2-4,12-15

Psalm : 78:3-4,23-24,25,54

2º Reading: from the letter of St Paul to the Ephesians 4:17,20-24

Gospel: Saint John 6,24-35

In the first reading the people grumbled against Aaron and Moses because they were afraid of starving in the desert. In the acclamation of the gospel we hear: “one does not live on bread alone, but by every word that comes forth from the mouth of God”. And in the Gospel Jesus says: "I am the bread of life." The liturgy invites us today to talk about food.

There are material, intellectual and spiritual foods. All three are indispensable and we need good quality food to live in good health.

The material foods are part of our lives and society invites us more and more to be careful of what we consume. We know that poor quality foods are often the source of many diseases. We have to worry about the quantity and quality that we consume so as not to suffer from malnutrition or obesity.

We have a moral obligation to help children and young people to choose what they eat to avoid being harmed by all the chemical and artificial products that delight their taste buds but destroy their bodies. Every time we share a dish with family or friends, we should thank the Lord for the bread of that day, we should think of all those who can’t satisfy their hunger and we should fight against the waste of material food. It is scandalous and it is immoral to throw away tons and tons of food when there are thousands of people dying of hunger in the world.

The intellectual foods are what we receive in school, in the university and in reading books that help us increase our knowledge. We need these foods to develop the intelligence that the Lord has entrusted to us. There are countries in which education is mandatory until a certain age. We adults are responsible for the education of our children and youth.

We can’t let children and young people waste their time all day in front of TV and cellphones. They can use their time to learn an art, sport or other activity that helps them develop their talents. A good intellectual food is important if we want to have a better world with men and women capable of managing society. Let us thank the Lord for the good education we have received or are receiving and pray for all countries where education is a privilege of some and not a fundamental right of all.

In the end, we also have spiritual foods. It is also very important in our lives. Often we do not give it the importance it deserves because we have forgotten that our spiritual life is what controls all our activities.

The spiritual foods offer us the principles of always acting as the children of God that we are. The spiritual foods help our hearts to receive the love of God and of others. The spiritual foods illuminate our existence before all the decisions we must make and strengthen us to fight against all adversity.

When we pray the Lord's Prayer, we ask the Lord for daily bread. Let's not forget that this bread is material, intellectual and spiritual. Let's try to have good material, intellectual and spiritual food in order to live a healthy, happy and open life for God and for others. Amen.  
Fr. Germán

18º Domingo del Tiempo de la Iglesia  B

Los Ángeles, el 5 de agosto del 2018

1ª lectura: del libro del Éxodo 16,2-4.12-15

Salmo: 77(78)3-4.23-24.25.54

2ª lectura: carta de San Pablo a los Efesios 4,17.20-24

Evangelio: de San Juan 6, 24-35

En la primera lectura el pueblo recrimina en contra de Aron y Moisés porque tiene miedo de morir de hambre en el desierto. En la aclamación del evangelio escuchamos: “El hombre no vive solamente de pan, sino de toda palabra que sale de la boca de Dios.” Y en el Evangelio, Jesús dice: “Yo soy el pan de vida”. La liturgia nos invita hoy, hablar de los alimentos.

Existen los alimentos materiales, intelectuales y espirituales. Los tres son indispensables y n necesitamos alimentos de calidad para vivir con buena salud.

Los alimentos materiales forman parte de nuestra vida. La sociedad nos invita cada vez más, a cuidar lo que consumimos. Sabemos que los alimentos de mala calidad son frecuentemente el origen de muchas enfermedades. Tenemos que preocuparnos por la cantidad y la calidad de lo que consumimos, para no sufrir de mal nutrición o de obesidad.

Tenemos la obligación moral, de ayudar a niños y jóvenes a escoger lo que comen, evitando que se dejen seducir por productos químicos y artificiales que deleitan, pero destruyen nuestro cuerpo. Cada vez que compartimos un plato en familia, o con amigos, debemos agradecer al Señor por el pan de ese día, debemos pensar en todos aquellos que no pueden saciar su hambre y debemos luchar, contra el desperdicio de los alimentos materiales.

Es escandaloso y es pecado mortal, arrojar a la basura, toneladas y toneladas de alimentos, cuando hay miles de gente que mueren de hambre en el mundo.

El alimento intelectual es el que recibimos en la escuela, la universidad, en la lectura de libros que nos ayudan a aumentar nuestro conocimiento. Necesitamos estos alimentos para desarrollar la inteligencia que el Señor nos ha confiado.  Existen países en los cuales, la educación es obligatoria hasta una cierta edad. Nosotros los adultos, somos responsables de la educación de nuestros hijos y jóvenes.

No podemos dejar los niños y jóvenes perder su tiempo todo el día frente a la televisión o al celular. Pueden utilizar su tiempo para aprender un arte, un deporte u otra actividad, que les ayude a desarrollar sus talentos. Una buena alimentación intelectual es importante si queremos tener un mundo mejor con hombres y  mujeres, capaces de administrar la sociedad. Demos gracias al Señor por la buena educación que hemos recibido, o estamos recibiendo. Oremos por todos los países en donde la educación es un privilegio de algunos y no un derecho fundamental de todos.

Al final, tenemos la alimentación espiritual. También es muy importante en nuestra vida. Frecuentemente, no le damos la importancia que merece, porque hemos olvidado que nuestra vida interior es la que controla todas nuestras actividades.

La alimentación espiritual nos ofrece los principios para actuar siempre como hijos de Dios que somos. La alimentación espiritual ayuda a nuestro corazón, a recibir el amor de Dios y de los demás. La alimentación espiritual ilumina nuestra existencia, ante todas las decisiones que debemos tomar y nos fortalece para luchar contra toda adversidad.

Cuando oramos con el Padre Nuestro, le pedimos al Señor el pan de cada día. No olvidemos que ese pan es material, intelectual y espiritual. Tratemos de tener una buena alimentación material, intelectual y espiritual para vivir una vida sana, alegre y abierta a Dios y a los demás. Amén

Amén    P. Germán

16th Sunday in OT year B Los Angeles, July 21st –22nd , 2018

posted Jul 20, 2018, 4:51 PM by German Sanchez

16th Sunday in Ordinary time

year B

Los Angeles, July 21st –22nd , 2018

1st Reading: from the Book of the Prophet Jeremiah 23,1-6

Psalm : 23,1-3.3-4.5-6

2º Reading: from the letter of St Paul to the Ephesians 2,13-18

Gospel: Saint Mark 6,30-34

Today's Gospel offers a very good description of Jesus' personality. Saint Mark says that Jesus receives his disciples after a day of work. He listens to them and proposes a time of rest. But the crowd that seeks Jesus does not leave them alone. They wait for them on the other side of the Lake.

Then, the evangelist says that when Jesus observes the crowd, he is moved with pity for them and teaches them.

Jesus observes the crowd. He looks at us, takes an interest in our lives, and observes our feelings, joys and sufferings. Jesus looks at the bottom of our hearts and knows better than we do what makes us live and what prevents us from being at peace. Jesus observes our lives and invites us to observe the lives of our brothers and sisters. We live in a society in which we can live many years close to someone without knowing who the person next to us is. We often see neighbors going in and out of their houses but we do not know who they are. They stay in their own houses. We must learn to observe as Jesus does, with discretion and with much love.

The look of Jesus is sincere and for this reason he is moved with pity for them. Jesus does not criticize, does not condemn or does not accuse. Jesus is a good shepherd, a good father and he has a tender mother's heart. He is moved with pity for our humanity threatened by wars. He suffers with the families destroyed because of the inhumane immigration laws that exist in some countries. He cries with families who have lost a child or a husband because of violence. Jesus feels bad in the face of poverty, misery and injustice in which many people on earth live. Jesus is not insensitive to the drama of all the people who are deceived by corruption, drugs, pornography and all the false illusions that turn us away from peace and happiness. Jesus is moved with pity in the face of the suffering of all the elderly people who are abandoned in those places where they await death and which we call rest homes. Jesus feels compassion and we must observe him in order to have the same feelings for our brothers and sisters who suffer around us. Faith must touch our hearts so that we act in the face of evil. We can’t remain insensitive to the suffering of our world. We can do a lot to show our compassion to those who are waiting for a look, a word, a presence or a plate of food.

After observing the crowd and being moved with pity, Jesus instructs them. Jesus acts to face the evil. He teaches us to fight it with our words and actions. He tells us that love is the most powerful weapon to fight against hatred. He speaks of forgiveness and forgives those who crucified him. He teaches us that forgiveness is essential to continue living together. He invites us to share because we have freely received and we must freely give. The teachings of Jesus are the best solutions to building a better world and a more just society.

Let us observe Jesus, welcome his compassion and his teachings and try to imitate him in our lives. Amen. Fr. Germán

16º Domingo del Tiempo de la Iglesia   B

Los Ángeles, el 22 de julio del 2018

1ª lectura: del libro del profeta Jeremías 23,1-6

Salmo: 22(23) 1-3.3-4.5-6

2ª lectura: carta de San Pablo a los Efesios 2,13-18

Evangelio: de San Marcos 6,30-34

 El Evangelio de hoy nos ofrece una descripción muy bonita de la personalidad de Jesús. San Marcos dice que Jesús recibe a sus discípulos después de una jornada de trabajo. Los escucha y les propone un tiempo de descanso. Pero la multitud que los busca no los deja solos. Los espera al otro lado del Lago.

Entonces, el evangelista dice que Jesús observa la multitud, se compadece de ella y les enseña.

Jesús observa la multitud, nos mira, se interesa en nuestra vida, observa nuestros sentimientos, alegrías y sufrimientos. Mira el fondo de nuestro corazón, conoce mejor que nosotros, lo que nos hace vivir y lo que nos impide estar en paz. Jesús observa nuestra vida y nos invita a observar la vida de nuestros hermanos y hermanas. Vivimos en una sociedad en la cual podemos pasar muchos años al lado de alguien, si saber quién es la persona que está a nuestro lado. Frecuentemente vemos a nuestros vecinos entrar y salir de su casa, pero no sabemos quiénes son. Cada quien en su casa. Debemos aprender a observar como Jesús, con discreción y con mucho amor.

La mirada de Jesús es sincera y por esta razón él se compadece. Jesús no critica, no condena, no acusa. Jesús es el buen pastor, el buen padre. Tiene un corazón, como el de una buena madre. Siente compasión de nuestra humanidad amenazada por las guerras. Sufre frente a las familias destrozadas, por causa de las leyes inhumanas de inmigración que existen en algunos países. Llora con las familias que han perdido a un hijo, a un esposo, a causa de la violencia. Jesús se siente mal frente a la pobreza, la miseria y la injusticia, en la que viven muchas personas en la tierra. Jesús no es insensible frente al drama de todas las personas que han sido engañadas por la corrupción, la droga, la pornografía y todas las falsas ilusiones que nos desvían de la paz y de la felicidad. Jesús siente compasión ante el sufrimiento de las personas de edad, abandonadas en esos lugares esperando la muerte y que nosotros llamamos “casas de reposo”. Jesús siente compasión y debemos observarlo, para tener el mismo sentimiento ante nuestros hermanos y hermanas que sufren alrededor de nosotros. La fe debe tocar nuestro corazón para que actuemos frente al mal. No podemos permanecer insensibles frente al sufrimiento de nuestro mundo. Podemos hacer mucho para manifestar nuestra compasión hacia aquellos que esperan una mirada, una palabra, una presencia o un plato de comida.

Después de haber observado la multitud y sentido compasión, Jesús los instruye. Frente al mal Jesús actúa. Nos enseña a combatirlo con nuestras palabras y actos. Nos dice que el amor es el arma más poderosa para luchar contra el odio. Habla de perdón y perdona a los que lo crucificaron. Nos enseña que el perdón es indispensable para seguir viviendo juntos, después de una agresión. Nos invita a compartir porque hemos recibido gratuitamente y debemos dar gratuitamente. Las enseñanzas de Jesús son las mejores soluciones, para construir un mundo mejor y una sociedad más justa.

Dejémonos observar por Jesús, acojamos su compasión, sus enseñanzas y tratemos de imitarlo en nuestra vida. Amen.  P Germán

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