24º Domingo B 12/13 2009

posted Sep 10, 2009, 6:22 PM by Fr Germán Sanchez

24th  Sunday of the Church

Time B

Los Angeles, September 12th/13th, 09

1st Reading: from the Book of the Prophet Isaiah 50,4-9

Psalm : 116(114),1-2.3-4.5-6.8-9

2º Reading:  from the letter of St James, 2,14-18

Gospel: Saint Mark 8,27-35

In the readings today, the Church gives us several important points of reflexion that should be clarified in order to more fully understand the Word of God.

In keeping with homilies being “short and sweet” in order to not put everyone to sleep, I’m going to focus on two fundamental questions.  First, the Gospel and Second, St. James’s letter.

As for the rest, I invite you to reread the bible passages that we read today and to reflect on its message as well as the questions brought up in it.  I am ready to assist you either by email, phone or personally if you will put your questions to paper and/or any thoughts that you have.

Today, I want to leave you with two questions that each Christian should ask him or herself…

1.     Who is Jesus for you?

2.     How do you demonstrate faith in action to others?

First question:  Who is Jesus for you…  The Lord waits for a response from each of us.  The Christian faith isn’t a list of commandments to blindly follow or a multitude of binding laws or dogmas to believe, a philosophy, a theology, or a religion to adopt.

The Christian faith is first and foremost a relationship with Jesus.  All faith depends upon our relationship with God made man, Jesus crucified, Jesus Risen and living among us today.

The catechism helps us along our journey.  We’ve just begun a new school year.  The goal that we all can aspire to this year is to grow in our relationship with Jesus in order to be able to answer the question that the Lord puts to us today….Who do you say that I AM?

The second question that I would like to address is the insight of St. James:  How do we demonstrate our faith in action to others?  The Letter of St. James is very clear and we do not need any elaborate explanations in order to answer this disciple’s question, “So also faith of itself, if it does not have works, is dead.”

It is easy to say, “I believe.  I have faith.  I’m a Christian.”   What’s harder and often more complicated is living it, as you know.   We should remind ourselves once again that the Christian faith isn’t about laws to respect or commandments to follow or dogmas to believe or any philosophy, theology, or religion to adhere to.

The Christian faith is about mutual relationship, a deep and abiding friendship, an intimate experience and imitation of the life of Jesus.  Our faith is dead if we don’t act as Jesus would in life, everyday touching our relationships, our family, our work, friends and our neighbors.

Today we can ask ourselves how are we doing this week in showing our faith?  It’s not about wearing a sign you telling others who you are and what you stand for – it’s about an interior attitude and a way of discretely living, but clearly showing that we are disciples of Christ and that we follow Him on the path that He first walked. Who is Jesus in your life?  How do you demonstrate your belief?  Keep in mind these questions this week; give them some time and thought.

Amen.

Fr. Germán

24º Domingo de la Iglesia

Año Litúrgico B

Los Ángeles, el 12/13 de septiembre del 09

1ª lectura: del Libro del Profeta Isaías 50,4-9

Salmo : 116(114),1-2.3-4.5-6.8-9

2ª lectura: la carta de Santiago 2,14-18

Evangelio: de San Marcos 8,27-35

En las lecturas que la Iglesia nos propone para este domingo hay muchos puntos sobre los cuales deberíamos reflexionar y que necesitan explicación para comprender mejor el mensaje de la Palabra de Dios.

Como la homilía debe ser clara y corta para que ustedes no se duerman, voy a tomar solamente 2 preguntas, una del Evangelio  y la otra de la carta de Santiago.

Los invito a volver a leer los pasajes de la Biblia que utilizamos en este domingo y a reflexionar sobre los mensajes y sobre las preguntas que salen de estos textos. Yo puedo ayudarlos por E Mail o por teléfono o personalmente si escriben sus preguntas y sus reflexiones.

Hoy quisiera que cada uno regresara a su casa con 2 preguntas que todo cristiano debe hacerse y tratar de responder.

1.- Para ti quien es Jesús?

2.- Cómo muestras tu fe a los demás?

El Señor espera una respuesta de cada uno de nosotros. La fe cristiana no es una lista de mandamientos  que debemos seguir o una multitud de leyes que debemos respectar o dogmas que debemos creer o una filosofía o una teología o una religión que debemos adoptar.

La fe cristiana es primero y antes que todo una relación con Jesús.

Toda la fe depende de la imagen y de la relación que tenemos con Dios hecho hombre, Jesús muerto, resucitado y vivo en medio de nosotros.

Ya estamos organizando el catecismo para este año. Un nuevo año escolar acaba de empezar. La meta, que la comunidad cristiana debe fijarse este año es de crecer en nuestra relación con Jesús para poder contestar a la pregunta que el Señor nos hace hoy: Par ti quien soy yo?

La segunda pregunta que podemos trabajar durante esta semana es la pregunta de Santiago.

2.- Cómo muestras tu fe a los demás?

La carta de Santiago es bastante clara y no necesita explicación para comprender la pregunta del apóstol: “si la fe no está acompañada de las obras, está completamente muerta”.

Es muy fácil decir yo creo, o yo tengo la fe o yo soy cristiano. Mucho más difícil es vivir, practicar su fe. Una vez más debemos recordar que la fe cristiana no es una lista de mandamientos  que debemos seguir o una multitud de leyes que debemos respectar o dogmas que debemos creer o una filosofía o una teología o una religión que debemos adoptar.

La fe cristiana es una amistad, una relación profunda, una intimidad, una imitación de la vida de Jesús.

Nuestra fe está completamente muerta si no actuamos como Jesús, en la vida de todos los días; en nuestras relaciones familiares, en el trabajo, con los amigos y con los vecinos.

Hoy podemos preguntarnos cómo vamos a mostrar nuestra fe esta semana. No se trata de pegarse un afiche en la espalda para mostrar que somos cristianos, se trata de una actitud interior y de una manera de actuar discreta y clara que muestre a los demás que somos discípulos de Jesús y que seguimos el camino que El nos mostró.

Para ti, quien es Jesús y cómo muestras tu fe; estas son las 2 preguntas que podemos utilizar durante esta semana.

Amen

     P. Germán
Comments