28th Sunday C, October 9th -10th, 2010

posted Oct 6, 2010, 7:26 PM by Fr. German Sanchez   [ updated Oct 7, 2010, 1:54 PM ]

28th Sunday in the Church’s time

Time C

Los Angeles, October 9th -10th, 2010

1st Reading: from the second book of Kings 5,14-17

Psalm : 97(98)1,2-3.3-4

Reading: from the 2nd Letter from Paul to Timothy 2,8-13

Gospel: Saint Luke 17,11-19

 

This Sunday’s readings,  especially the first reading and the Gospel,  remind us of three important points in our relationship with God:

1.- Salvation  and purification are within reach for all men of good will.

2.- Divine intercession comes through the Church.

3.- Those who remember to give thanks to God for their blessings are few.

Let us look closer at each of the three points.

1. Salvation and purification are within reach for all men of good will.

In the first reading, a Syrian army commander is cured in the waters of the river Jordan; and in the Gospel Jesus is moved by 10 men, one of which is a Samaritan, who suffers with leprosy.

The first conclusion that we can draw from Sunday’s liturgy tells us that God feels compassion for the suffering of man and that He listens to the voices of those who call on Him.

2. Divine intercession comes through the Church.

The prophet Elisha shows the Syrian the way to a cure, and in the Gospel, Jesus sends the 10 lepers to show themselves to the priests so as to cure them along the way.

In these two cases of healing we see the intervention of an intermediary between God and the person who is saved.  God wants us to pass through the Church so as to receive those gifts that He has for us. God left us the Church so that it would be the intermediary between humanity and Himself. The army commander from Syria is sent by the prophet to the waters of the river Jordan so that he can find healing there. The Church, by means of the waters of baptism makes us participants in the death and resurrection of Jesus. By means of baptism we have been purified and receive renewed health animated by the power of the Holy Spirit.

 

3. Those who remember to give thanks to God are few.

This Sunday, and during the whole week, we can take time to praise God and to be grateful to the Lord.

Saint Luke tells us that of the 10 men who were cured by Jesus when He was passing through Samaria, only one, a Samaritan, returned to the Lord to give thanks to God.  And the other nine? No one saw them return to thank the Lord.

Sometimes we are like the other 9.  We think that we are too busy to spend time with the Lord.  Every Sunday we find some excuse so as not to unite with the community to thank the Lord for all the gifts we have received.

All men are witnesses of God’s goodness. Christ invites us to unite ourselves to the Church and the Lord hopes that we will know how to say thank you for all that He gives. These three messages can nourish our reflection for this week.

Amen.

 

Fr. Germán

28º Domingo tiempo de la Iglesia  

Año Litúrgico C

Los Ángeles, el 9/10 de octubre 2010

1ª lectura: del 2º libro de los Reyes 5,14-17

Salmo : 97(98)1,2-3.3-4

2ª lectura: de la 2ª carta de Pablo a Timoteo 2,8-13

Evangelio: de San Lucas 17,11-19

La liturgia y las lecturas de este domingo, sobretodo la primera lectura y el Evangelio nos recuerdan tres puntos importantes en nuestra relación con Dios:

1.- La salvación y la purificación están al alcance de todos los hombres de buena voluntad

2.- La intervención divina se produce por medio de la Iglesia

3.- Pocas son las personas que dan gracias a Dios

 

1.- La salvación y la purificación están al alcance de todos los hombres de buena voluntad

En la primera lectura un general del ejército de Siria es curado en las aguas del Jordán y en el Evangelio Jesus se conmueve de 10 hombres, de los cuales uno es samaritano, que sufren de la lepra.

La primera conclusión que podemos sacar de la liturgia de este domingo es que Dios siente compasión del sufrimiento de los hombres y que El escucha la voz de los que lo llaman.

 

2.- La intervención divina se produce por medio de la Iglesia

El Profeta Eliseo le muestra el camino al sirio para que encuentre la curación y en el Evangelio, Jesús envía a los 10 leprosos a mostrarse a los sacerdotes para curarlos en el camino.

En estos dos casos de curación vemos la intervención de un intermediario entre Dios y la persona que es salvada. Dios quiere que pasemos por medio de la Iglesia para recibir los dones que tiene para nosotros. Dios nos dejó la Iglesia par que ella sea el intermediario entre la humanidad y El. El general del ejército de Siria es enviado por el profeta a las aguas del Jordán para que allí encuentre la curación. La Iglesia, por medio de las aguas del bautismo nos hace participar en la muerte y en la resurrección de Jesús. Por medio del bautismo hemos sido purificados y recibimos una nueva salud animada por la fuerza del Espíritu Santo.

3.- Pocas son las personas que dan gracias a Dios

En este domingo y durante toda la semana podemos tomar tiempo para alabar a Dios y para agradecer al Señor.

San Lucas nos dice que de los 10 hombres curados por Jesús, cuando pasaba por Samaria, uno solo, un samaritano regresó hacia el Señor para darle gracias a Dios. ¿Y los otros nueve? Nadie los vio regresar a agradecer al Señor.

A veces nosotros hacemos parte de los otros 9 que se creen muy ocupados y que, todos los domingos, encuentran algo que hacer para no reunirse con la comunidad para agradecer al Señor por todos los bienes recibidos.

Todos los hombres son testigos de la bondad del Señor, Cristo nos invita a unirnos a la Iglesia y el Señor espera que sepamos decir gracias por todos lo que Él da; estos tres mensajes pueden alimentar nuestra reflexión en esta semana.

Amen

P. Germán
Comments