29th Sunday C Oct. 16th -17th, 2010

posted Oct 15, 2010, 6:55 PM by Fr. German Sanchez   [ updated Oct 15, 2010, 7:00 PM ]

29th Sunday in the Church’s time

Time C

Los Angeles, October 16th -17th, 2010

1st Reading: from the book of Exodus 17,8-13

Psalm : 120(121) 1-2,3-4,5-6,7-8

Reading: from the 2nd Letter from Paul to Timothy 3,14—4,2

Gospel: Saint Luke 18,1-8

 

In this Sunday’s liturgy, the church invites us to reflect on prayer.

Let us take some time this week to put prayer in our lives and to  address the following questions:

1.- What is prayer?

2.- How can I pray?

3.- What good is prayer?

 

1.- What is prayer?

In all religions and in all the books of the bible prayer is always present.

Prayer is the language used by the believer to speak with God and to build a relationship of friendship and love with our Father in heaven.

Faith without prayer is an illusion.

We cannot say that we believe if we do not know and have intimacy with Him Who lives in our hearts and Who desires to dialogue with each one of us.

Prayer is the only way to enter into a relationship with God.

2.- How can I pray?

We have just said that prayer is the language used by man to communicate with God. Therefore, since language is used by men and women to communicate among themselves, prayer takes different forms and adapts or transforms itself according to circumstances and places. For example, prayer by a Japanese is not the same as that of an African. Prayer before a birth is not the same as that in the face of death.

There is prayer of meditation which is characterized by its silence, its spiritual repose before God’s watchful gaze.

There is “Lectio Divina” which is prayer inspired by the scriptures.

There are special prayers of the Church utilized by men and women religious and some laymen, referred to as the Divine Office.

There is personal prayer that depends on each one and that adapts itself to the age and particular circumstances lived by the person.

There is community prayer, its highest point represented by the Eucharist which is the manifestation of the Body of Christ constituted by the Christian assembly around the priest.

We have to learn to pray so that prayer converts itself into the sustenance of our existence.

We must look for the kind of personal prayer that suits us best – and develop it in a personal way.

Just as in learning a language, one must speak, so it is with prayer; prayer is learned by praying.

3.- What good is prayer?

Prayer serves to communicate with God, and the scriptures tell us that God listens to our prayers and is receptive to our words.

Prayer is the font of peace that allows us to confront all situations with confidence and valor.

In prayer we sense the presence of God within us and this presence helps us to live joyfully in peace and trust.

Help us, O Lord, to grow in prayer so as to feel happy to pray in a simple and trustful manner.

Amen.

 

Fr. Germán

29º Domingo tiempo de la Iglesia  

Año Litúrgico C

Los Ángeles, el 16/17 de octubre 2010

1ª lectura: del libro del Exodo 17,8-13

Salmo : 120(121)1-2,3-4,5-6,7-8

2ª lectura: de la 2ª carta de Pablo a Timoteo 3,14—4,2

Evangelio: de San Lucas 18,1-8

Con la liturgia de este domingo, la Iglesia nos invita a reflexionar sobre la oración.

Tomemos un poco de tiempo en esta semana para situar la oración en nuestra vida y para responder a las siguientes preguntas:

1.- ¿Que es la oración?

2.- ¿Cómo orar?

3.- ¿Para qué sirve la oración?

 

1.- ¿Que es la oración?

En todas las religiones y en todos los libros de la Biblia la oración está siempre presente.

La oración es el lenguaje utilizado por el creyente par hablar con Dios y para construir una relación de amistad y de amor con nuestro Padre.

La fe sin la oración es una ilusión.

No podemos decir que creemos si no conocemos y si no tenemos una intimidad con Aquel que habita en nuestro corazón y que desea dialogar con cada uno de nosotros.

La oración es el único medio para entrar en relación con Dios.

2.- ¿Cómo orar?

Acabamos de decir que la oración es el lenguaje utilizado por la humanidad para comunicarse con Dios, entonces como el lenguaje utilizado por los hombres y por las mujeres para comunicarse entre ellos, así mismo, la oración toma formas diferentes y se adapta o se transforma según las circunstancias y los lugares. La oración de un japonés no es la misma que la de un africano. La oración frente a un nacimiento no es la misma que frente a la muerte.

Existe la oración de meditación que se caracteriza por el silencio, por el reposo espiritual bajo la mirada de Dios.

Existe la “Lectio Divina”que es la oración inspirada en la Escritura.

Existe la oración de la Iglesia utilizada por los religiosos, religiosas, sacerdotes y algunos laicos.

Existe la oración personal que depende de cada uno y que se adapta a la edad y a las situaciones vividas por la persona.

Existe la oración de la comunidad en la cual la cumbre está representada por la Eucaristía que es la manifestación del Cuerpo de Cristo constituido por la asamblea de cristianos alrededor del sacerdote.

Tenemos que aprender a orar para que la oración se convierta en el alimento de nuestra existencia.

Debemos buscar la forma de oración personal que nos conviene para desarrollarla y así aprovechar mejor de la oración.

Como en el aprendizaje de un idioma hay que hablar, así también sucede con la oración; se aprende a orar orando.

3.- ¿Para qué sirve la oración?

La Escritura nos dice que Dios escucha la oración y que él es sensible a nuestras palabras.

La oración sirve para comunicarse con Dios.

La oración es la fuente de paz que nos permite afrontar todas las situaciones con confianza y con valor.

En la oración sentimos la presencia de Dios con nosotros y esta presencia nos ayuda a vivir alegres, en paz y con confianza.

Ayúdanos Señor a crecer en la oración para tener la felicidad de orar de una manera simple y con confianza.

Amen

P. Germán
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